Uczniowie klas ósmych autorami publikacji o historii i przyszłości informatyki i technologii
Uczniowie klas ósmych SP73 stali się prawdziwymi autorami i ekspertami w dziedzinie IT! Na lekcjach informatyki realizowali ciekawy i kreatywny projekt – tworzyli własne publikacje o historii i przyszłości informatyki. Wykorzystali do tego nowoczesną aplikację Sway, która pozwala na tworzenie oraz udostępnianie interakcyjnych, atrakcyjnych publikacji.
Zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym opowiadamy jak uczniowie pracowali nad swoimi publikacjami, jakie umiejętności zdobyli, co ich zainspirowało i co chcieli pokazać. Może to będzie początek nowej własnej przygody z informatyką i technologią!
Jak przebiegał projekt?
Realizacja projektu trwała ok. 4 tygodni i składała się z kilku etapów. Uczniowie pracowali w zespołach 2 - 3 osobowych. Każdy zespół do opracowania wybrał jeden z siedmiu tematów zaproponowanych przez nauczyciela, następnie szukał informacji na swój temat w różnych źródłach: artykuły, filmy, strony internetowe czy książki. Szukając odpowiednich materiałów uczniowie pamiętali, że mogą wykorzystać tylko te, które są na licencji Creative Commons.
Kolejnym etapem była praca z aplikacją Sway, pozwalającą na dodawanie własnych tekstów, obrazów, filmów lub importowanie ich z innych źródeł, a następnie wybranie szablonu lub stworzenie własnego stylu dla swojej publikacji. Uczniowie mogli też podglądać efekt swojej pracy na różnych urządzeniach i dostosowywać go do swoich preferencji.
Jakie umiejętności zdobyli uczniowie?
Realizując projekt, uczniowie zdobyli i rozwinęli wiele umiejętności przydatnych w dalszej nauce i życiu. Oto niektóre z nich:
• Umiejętność poszukiwania informacji - szukali wiarygodnych i aktualnych źródeł informacji, oceniali ich wartość i przydatność.
• Umiejętność selekcjonowania informacji - wybierali najważniejsze, najciekawsze informacje na temat swojej pracy, organizowali je logicznie i spójnie, a także pamiętali o unikaniu zbędnych lub nieistotnych szczegółów.
• Umiejętność prezentowania informacji – uczyli się prezentowania informacji w atrakcyjny i zrozumiały sposób dla odbiorców, wykorzystując różne środki wyrazu: tekst, obrazy, filmy czy animacje. Uczniowie musieli też zadbać o estetykę i czytelność publikacji, dobierając odpowiednie kolory, czcionki, tła i układy.
• Umiejętność współpracy i pracy w chmurze - pracując w zespołach, dzielili się zadaniami i odpowiedzialnością, konsultowali ze sobą różne pomysły, uczyli się doceniać pracę innych. Korzystając z aplikacji Sway, dostępnej w chmurze Microsoft 365, uczyli się tworzyć wspólne dokumenty, gromadzić materiały oraz udostępniać je dla członków zespołu.
• Umiejętność kreatywności – wykazywali się pomysłowością i kreatywnością wybierając spośród wielu możliwości i rozwiązań, dodając własny charakter i osobisty akcent do swojej pracy.
Efekty realizacji projektu
Powstało ponad 20 publikacji. Z siedmiu zapronowanych do opracowania tematów uczniowie najczęściej wybierali temat o historii komputerów oraz o kobietach i ich wpływie na rozwój informatyki. Najciekawsze prace, za zgodą autorów, zostały udostępnione w sieci. Prezentujemy je poniżej.
Zapraszamy do lektury uczniowskich publikacji, z których dowiemy się o:
• Historii komputerów - jak się zmieniały
• Kobietach, które zmieniły historię informatyki i technologii
• Początku Internetu i rozwoju usług internetowych
• Rozwoju informatyki (sprzęt, technologie) w XXI wieku
• Co to jest soroban i abakus
Grażyna Chmielewska
autorka projektu
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły