DORADZTWO ZAWODOWE
DORADZTWO ZAWODOWE w SZKOLE
Szybko następujące zmiany na rynku pracy i w życiu społecznym wymuszają potrzebę wsparcia uczniów w procesie samookreślenia, samodoskonalenia i świadomego planowania własnej kariery zawodowej oraz poznawania siebie i świata przez całe życie.
Realizowany w szkole Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego nie jest systemem diagnozującym, lecz doradczym, który stwarza możliwości i pomaga w rozwiązywaniu problemów powiązanych z wyborem kierunku kształcenia, drogi kształcenia i planowaniem kariery zawodowej.
Podejmowane działania mają pomóc dzieciom i młodzieży w rozpoznawaniu zainteresowań i zdolności, zdobywaniu informacji o zawodach i pogłębianiu wiedzy na temat otaczającej ich rzeczywistości społecznej.
W oddziale przedszkolnym
Działania w zakresie doradztwa zawodowego obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami a także pobudzanie i rozwijanie ich własnych zainteresowań i uzdolnień.
Klasy 1-3
To okres przejścia od orientacji na zabawę do orientacji na pracę, wzmacniane przez odgrywanie różnorodnych ról zawodowych. Uczeń ćwiczy umiejętność planowania swoich działań i opracowuje na podstawie własnych doświadczeń strategie rozwiązywania pojawiających się trudności.
Klasy 4-6
Okres rozwojowy 10–12 lat to przejście z etapu fantazji do etapu zainteresowań, w którym uczeń kształtuje obraz samego siebie i własne „ja” zawodowe opierając się na własnych dokonaniach w rożnych obszarach oraz na podstawie relacji i identyfikacji ze światem dorosłych.
Klasy 7-8
To okres przejścia od etapu zainteresowań do etapu uświadamiania sobie własnych możliwości, zdolności oraz okres krystalizowania się hierarchii wartości, co związane jest z potrzebą doświadczania oraz podejmowania prób sprawdzania swoich możliwości.
Cele doradztwa zawodowego
Klasy 1-3
Wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Klasy 4-6
Zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji a także pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań, uzdolnień oraz pasji.
Klasy 7-8
Przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania, przy wsparciu doradczym, decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzgledniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Należy pamiętać, że potrzeby uczniów w zakresie poradnictwa zawodowego zmieniają się w zależności od wieku uczniów oraz od stopnia wiedzy, jaką już posiadają.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Obejmuje działania kierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli. Realizowany jest przez dyrekcję, wychowawców, nauczycieli wszystkich przedmiotów, pedagoga szkolnego, współpracujące ze szkołą podmioty oraz uczniów i ich rodziców.