INTEGRACJA w NASZEJ SZKOLE
Niech każde z naszych dzieci znajdzie jakąś dziedzinę, w której będzie mógł na chwilę uzyskać przewagę i powodzenie
INTEGRACJA w EDUKACJI
Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do placówek umożliwiających im dorastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników.
Integracja jest szansą dla każdego:
- dla uczniów i ich rodziców, ponieważ klasa integracyjna daje możliwość rozwoju społecznego i intelektualnego;
- dla nauczycieli, ponieważ praca w klasie integracyjnej sprzyja samodoskonaleniu, kreatywności;
- dla środowiska lokalnego, gdyż klasa integracyjna uczy tolerancji, przyzwyczaja do zróżnicowanego obrazu społeczeństwa.
Kto może się znaleźć w klasie integracyjnej?
Klasa integracyjna jest przeznaczona dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub poradnię specjalistyczną.
W klasie integracyjnej mogą się znaleźć uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności:
- niesłyszący i słabosłyszący;
- niewidomi i słabowidzący;
- niepełnosprawni ruchowo (w tym z afazją);
- niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim;
- z niepełnosprawnością sprzężoną;
- z autyzmem lub Zespołem Aspergera.
Cechy charakterystyczne klas integracyjnych:
- mała liczba dzieci w klasie (15-20 uczniów w tym 3-5 niepełnosprawnych);
- dwóch nauczycieli w klasie – nauczyciel prowadzący (nauczyciel nauczania zintegrowanego lub nauczyciel przedmiotu) oraz nauczyciel wspomagający (pedagog specjalny);
- dostosowanie form i metod pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (również tych wybitnie zdolnych).