Pokolenie pochylonych głów - fonoholizm wśród dzieci i młodzieży.
- 16.03.2020 03:24
UZALEŻNIENIE - silna, niekontrolowana potrzeba robienia czegoś lub zażywania jakiejś substancji.
FONOHOLIZM - nadmierne, szkodliwe korzystanie z telefonu, zachowania nałogowe.
1. Czynniki wpływające na pojawienie się fonoholizmu u dzieci:
• niewłaściwe więzy społeczne (rodzinne, rówieśnicze),
• brak dobrze zorganizowanego czasu wolnego,
• przedwczesne oswajanie z telefonem,
• brak lub słaba kontrola czasu korzystania z urządzenia,
• nieustalone zasady dotyczące spędzania czasu z telefonem,
• brak akceptacji ze strony środowiska rówieśniczego,
• niezaspokojona potrzeba afiliacji,
• zaniżona samoocena,
• brak pasji, zainteresowań.
2. Formy fonoholizmu:
• uzależnienie od SMS-ów, wiadomości z innych aplikacji (np. Messenger),
• uzależnienie od nowych modeli telefonów,
• przywiązywanie dużej wagi do ceny, wyglądu, funkcji aparatu (komórkowi ekshibicjoniści),
• uzależnienie od gier,
• SWT (syndrom włączonego telefonu) -osoby korzystające z urządzenia obawiają się wyłączenia go choćby na kilka minut.
3. Objawy fonoholizmu:
• dziecko ma cały czas telefon w zasięgu ręki, nosi przy sobie (późną nocą sprawdza wyświetlacz, to samo robi zaraz po przebudzeniu, odpisuje na otrzymane smsy itp.),
• często zerka na telefon w celu sprawdzenia wiadomości,
• nosi ze sobą ładowarkę, powerbank’a (obawia się rozładowania baterii),
• czuje natychmiastowy przymus odpisania na wiadomość,
• pojawia się niepokój, rozdrażnienie w przypadku braku możliwości sprawdzenia wiadomości czy przychodzącego połączenia,
• pojawia się zdenerwowanie gdy zapomni wziąć ze sobą telefonu lub gdy zostanie mu aparat odebrany (może pojawić się agresja),
• silne zaabsorbowanie telefonem zagraża zdrowiu dziecka (przechodzenie przez przejście dla pieszych przy uwadze skupionej na ekranie telefonu),
• dziecko często łamie szkolne normy i zasady dotyczące używania smartfonu.
4. Skutki fonoholizmu:
• agresywne zachowania (agresja werbalna i fizyczna), szczególnie w reakcji na próby ograniczenia dostępu do telefonu,
• zaniedbywanie obowiązków domowych,
• kłopoty szkolne (wychowawcze, edukacyjne),
• osłabienie więzi z rodziną i rówieśnikami,
• trudności w nawiązywaniu prawidłowych kontaktów interpersonalnych,
• problemy somatyczne: bóle głowy, pobudzenie, niepokój, obniżenie koncentracji uwagi, zaburzenia snu, łaknienia.
5. Zasady zapobiegania fonoholizmowi:
♦ Wspólnie z dzieckiem należy ustalić zasady korzystania z telefonu komórkowego, najlepiej, by w miarę możliwości dotyczyły one wszystkich członków rodziny.
♦ Zadbać w ciągu dnia o taki czas, w którym telefon będzie wyłączony (np. nauka, odrabianie zadań domowych, jedzenie posiłków, czytania lektury itp.),
♦ Uzgodnić z dzieckiem, by telefon na noc pozostawał poza jego pokojem.
♦ Ustalić godzinę, od której dziecko nie może korzystać już z urządzenia.
♦ W domu stworzyć strefy wolne od telefonu (łazienka, kuchnia), poza domem (szkoła, spacer itp.)
♦ Pracować nad przymusem natychmiastowego odpisywania (poprzez odraczanie czasu odpowiedzi na wiadomość o kilkanaście minut).
♦ Kontrolować czas aktywności i pracę dziecka na telefonie (strony www, aplikacje, gry).
♦ Dostęp do urządzenia nie może być dla dziecka ani karą ani nagrodą - podnosi to wartość i atrakcyjność telefonu.
Opracowała: Aneta Mierzejewska
źródła: własne, e-pedagogika
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły