• Projekty Szkolne

      • Podsumowanie projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu
        • Podsumowanie projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu

        • Klasa 7b, w pierwszym semestrze, miała przyjemność uczestniczyć w II edycji projektu „(Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu” Fundacji Zaprojektowane do Działania i finansowanego przez m.st. Warszawa.
           
        • Cykl trzech spotkań prowadzony był metodami aktywizującymi w formie warsztatów i innowacyjnymi w formie lekcji odwróconej, do której uczniowie przygotowywali się na podstawie materiałów dostarczonych przez trenerki.

          Tematyka warsztatów obejmowała:

          • Media społecznościowe: jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych, jakie są zagrożenia związane z ich używaniem oraz jak chronić swoją prywatność online.

          • Nowe technologie, w tym AI i Chat GPT: świat nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i chatboty, czy i jak mogą one wspierać codzienne życie, jakie niosą ze sobą wyzwania.

          • Oszustwa w internecie: najpopularniejsze rodzaje oszustw internetowych, jak je rozpoznawać, jak się przed nimi chronić.

          • Gry komputerowe: zdrowe korzystanie z gier komputerowych, ich pozytywne aspekty i potencjalne zagrożenia związane z uzależnieniem.

          Podczas zajęć uczniowie wykazywali się nie tylko wiedzą technologiczną, ale również pomysłowością. Jednym z zadań było znalezienie nietypowych zastosowań dla wytłaczanek po jajkach. Prowadzące były pod wrażeniem zaangażowania i twórczości uczniów.


          grupa uczniów w czasie warsztatów w ramach projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanugrupa uczniów w czasie warsztatów w ramach projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanugrupa uczniów w czasie warsztatów w ramach projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanugrupa uczniów w czasie warsztatów w ramach projektu (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu


          Nasza klasa 7b wyróżniła się kreatywnością na tle innych warszawskich szkół biorących udział w projekcie. Podsumowanie projektu przeprowadzili w formie gry terenowej dla klas 7-8, która miała na celu sprawdzenie wiedzy kolegów z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego. Jedenastego grudnia (11.12) szkolne korytarze zamieniły się w pole gry, gdzie uczestnicy odpowiadali na pytania przygotowane przez koleżanki i kolegów z 7b. Najlepsze drużyny otrzymały drobne upominki, a uczniowie klasy 7b - gry, z których już korzystają podczas przerw.

           

          Czym jest cyfrowy dobrostan i dlaczego jest ważny?

          Cyfrowy dobrostan to stan, w którym zachowana jest równowaga między światem technologii a rzeczywistością. Polega na świadomym zarządzaniu czasem spędzanym przed ekranem, ograniczaniu powiadomień oraz rozwijaniu zdrowych nawyków korzystania z technologii.

           

          Skutki braku cyfrowego dobrostanu

          Brak cyfrowego dobrostanu może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Oto niektóre z nich:

          • Problemy ze snem: Nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych, zwłaszcza przed snem, może zaburzać rytm snu i być przyczyną bezsenności.

          • Stany lękowe i depresja: Zbyt duża ilość czasu spędzana online, szczególnie w mediach społecznościowych, może prowadzić do porównywania się z innymi i obniżenia samooceny, a nawet depresji.

          • Problemy z koncentracją: Ciągłe powiadomienia i dostęp do informacji działają rozpraszająco, zaburzają koncentrację i wykonywanie zadań.

          • Problemy fizyczne: Długotrwałe siedzenie przed ekranem może prowadzić do problemów z kręgosłupem, bólu oczu i innych dolegliwości fizycznych.

           

          Jak osiągnąć cyfrowy dobrostan

          Podajemy kilka przykładów najlepszych praktyk, które mogą pomóc:

          1. Ustalenie stałych godzin korzystania z urządzeń elektronicznych: Regularne przerwy od ekranu pomagają zmniejszyć zmęczenie oczu i poprawić koncentrację.

          2. Wyznaczenie stref bez ekranów: Miejsca takie jak sypialnia czy jadalnia powinny być wolne od urządzeń, co pozwoli skupić się na relacjach z bliskimi.

          3. Ograniczenie powiadomień: Wyłączenie powiadomień z aplikacji i mediów społecznościowych, które rozpraszają uwagę.

          4. Świadome wybieranie treści: Wybieranie tylko wartościowych materiałów, selekcjonowanie informacji w sieci.

          5. Porządek w aplikacjach: Instalowanie tylko tych aplikacji, które są rzeczywiście potrzebne.

          6. Regularne przerwy: Co godzinę robienie krótkich przerw od korzystania z urządzeń, podejmowanie aktywności fizycznych, które pomagają zresetować umysł i ciało.

           

          Podsumowanie

          Uczestnicy projektu „(Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu” wzbogacili się o nową wiedzę i cenne doświadczenia, które pomogą im lepiej zarządzać swoim czasem online oraz dbać o swoje zdrowie cyfrowe.

          Zapraszamy do galerii (Nie)szkoła cyfrowego dobrostanu

          Iwona Myślak-Piątek

          Grażyna Chmielewska

        • Wróć do listy artykułów
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • Copyright Szkoła Podstawowa nr 73       

    Wszelkie prawa zastrzeżone